Iskolánk a Határtalanul Program keretében 2019. március 12-16. között sikeres honismereti és szakmai kirándulást szervezett 40 tanuló részére Erdélybe "Erdészet és vadgazdálkodás Hargita és Somogy megyékben" címmel, HAT-08-02-0422 azonosító számon. Alább az utazáson részt vett tanulók élménybeszámolói olvashatók.

HAT-18-02-0422 pályázati összefoglaló

A pályázat rövid összefoglalása

Somogy és Hargita megyék vadban, erdőben gazdag, gyönyörű természeti környezetben fekvő tájegységek. Természetközeli, honismereti és szakmai programok vegyesen szerepeltek a programok között.

A pályázatban két iskola lépett partneri kapcsolatba. Partneriskolánk a csíkszeredai Veczel József Szakközépiskola.

A két iskola 40-40 tanulója és 4-4 kísérője vett részt a pályázatban, 5-5 napos utazások keretében.

Erdély Erdély Erdély

Erdélyi utazás

1. nap

Kora reggeli indulás után, az első programpontunk Aradon volt, ahol a Tűzoltó-téren található „Megbékélés parkot” látogattuk meg, itt áll Zala György alkotása, a Szabadság-szobor, melyet meg is koszorúztunk. Kora este érkeztünk meg Dévára, ahol a várat libegővel közelítettük meg és gyönyörködtünk a kilátásban.

A vacsora előtt a ferences templomban hallgattunk meg tájékoztatót a Böjte Csaba ferences szerzetes nevével fémjelzett Dévai Szent Ferenc Alapítvány tevékenységéről. A szomszédos étkezőben fogyasztottuk el vacsoránkat, közben alkalmunk nyílt a bentlakásos családi otthonokban nevelt gyerekekkel való találkozásra is.

2. nap

Bedő Albert szülőfalujába, Sepsikőröspatakra és a szomszédos Kálnokra látogattunk, itt a sírjánál elhelyeztük iskolánk koszorúját, megtekintettük az unitárius templomot is.

Délután a Szent Anna-tóhoz kirándultunk, mely mellett található Mohosi-tőzegláp kijelölt útvonalán a bátrabbak tettek egy túrát. Azért a bátrabbak, mert nagyjából 1 méteres hóban tették meg az utat. A vacsora és szállás Csíkszeredában a Prince Hotelben volt.

3. nap

A partneriskolába érkezést követően igazgató asszony köszöntötte a csoportot, majd előadást hallgattunk meg egy helyi kollégától. Az előadás után részt vettünk az iskola március 15.-i megemlékezésén. Ezután a csíksomlyói kegytemplomtól a Somlyói-nyeregbe túráztunk, közben partneriskolánk erdész tanulóival. Délutáni programunk a Békás –szorosba vezetett, de útközben megálltunk Madéfalván a „madéfalvi veszedelemnek” emléket állító emlékműnél. Ez után érkeztünk meg a Gyilkos-tóhoz, majd tettünk gyalogtúrát a Békás-szorosban.

4. nap

Délelőtt túráztunk az Ivói Vadasparkban, ahol a parkban természetes környezetben találkoztunk szarvasokkal. A napunkat Tordatúron zártuk, közben megálltunk Farkaslakán - Tamási Áron sírjánál. Ebédünket Korondon az Aragonit Panzióban fogyasztottuk el, majd Józsa János fazekas házában tettünk látogatást. Szállásunk a tordatúri Római Katolikus Plébánia Vendégházában volt.

5. nap

Programunkban reggel a Tordai-hasadék szerepelt, de az esős idő miatt a csoport kolozsvári városnézést választotta. Délben fotószünetet tartottunk a Királyhágón, majd a hazautazás közben megálltunk még Nagyszalontán, Arany János szülőházánál, ahol elhelyeztük a megemlékezés koszorúját.

Az utazás során több mint kétezer kilométert tettünk meg, sok új ismerőst, barátot szereztünk és nem utolsó sorban rengeteg érdekességet fedeztünk fel.

Anyaországi utazás

A hozzánk látogató partneriskola diákjai a nálunk eltöltött napokban, megismerkedtek, az iskolánkkal, részt vettek az iskola által szervezett diáknapon, kirándulást tettek Kaszóra, ahol kisvasúttal utaztak a Baláta – tóra, felmentek a lombkorona tanösvényre. Jártak a bőszénfai Szarvas farmon, érdekes előadásokon vettek részt a Zselici Csillagparkban, voltak a Szigetvári várban és a Magyar-Török Barátság Parkban is. Az utazás alatt megismerkedtek Barcs városával a Dráva folyóval. Látogatást tettek a Duna-Dráva Nemzeti Park drávaszentesi bemutatóközpontjában, itt megtekinttették az őshonos állatbemutatót, ahol szürke marhával, szamárral, őshonos baromfikkal ismerkedtek meg. A haza utazásuk során Pécs város nevezetességeivel volt lehetőségük megismerkedni a vendégeinknek.

Tanulói élménybeszámolók

 

 

 Ragadozó emlősök felmérése

Tevékenységnapló, eredmények

Az egyes programokról készült összes kép egyben megtekinthető

itt, a képgalériában!

A felmérés eredményeinek ismertetése

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program

Konferencia

2016. június 10.

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
  Nemzeti Tehetség Program  

Megtalált kotorékok ellenőrzése

2016. április 25-től folyamatosan

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program

Vadkamerák kihelyezésének gyakorlása, kamerák kihelyezése

2016. április 18-tól folyamatosan

Nemzeti Tehetség Program

  Nemzeti Tehetség Program
  Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
Nemzeti Tehetség Program

Három napos szaktábor (2016. 03.24 - 26.)

Helyszín

SEFAG Lábodi Vadászerdészet, Sziágyi Erdei Iskola

Nemzeti Tehetség Program 

Program

2016. március 24 - 25.

 2 csoportban, naponként váltva
9 diákkal kotorékfelmérés – Milávecz Sándor, Horváth Zoltán és Selyem József vezetésével

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
 Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
9 diáknak szabadidős program: biciklitúra – Studinka-ház, Vidrapark – Jákliné Mihály Betta, Orsós Sándor vezetésével
este - vadles, sakál akusztikus állományfelmérés

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
 Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program

2016. március 26.

 Előadások és fórum az Erdei iskolában

 Meghívott előadók:  Ács Kornél,  Dr. Lanszky József

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
  Nemzeti Tehetség Program

Kotorékok felmérése a teljes területen

A teljes terület bejárása során olyan távolságra megyünk egymástól, hogy lehetőség szerint minden kotorékot megtaláljunk. Ez kb. 10-20 m-es távolságot jelent a terep beláthatóságától függően. A felmérés során meg kell küzdenünk a sok helyütt derékig, vagy akár nyakig érő szederrel. Idén, az erdeifenyvesekben különösen nehézzé teszi a felmérést a nagy mértékű hótörés. A január elején hullott ónos eső, majd a rá hulló hó súlyát már nem bírták a fák: ágak, teljes koronák törtek le, fák törtek derékba, nagyon megnehezítve az erdeifenyvesek bejárását.

Kíváncsian várjuk azt, hogy összevethessük a mintaterületes és a teljes felmérés eredményét egymással. Vajon hány százalékát találtuk meg a mintaterületes felmérés során a kotorékoknak?

Felmérés vezetői: Horváth Zoltán, Selyem József

Felmérésben részt vesznek a pályázatban szereplő diákok valamint azok a diákok, akik szabadidejükben szívesen csatlakoznak a felméréshez. Ezúton is köszönjük segítségüket!

2016. március 2-től folyamatosan

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
  Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
 Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program

Adatbevitel, adatok kiértékelése

A válaszoló sakálok irányának, becsült távolságának megjelenítése térképen

2016. február 23.

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program

2016. január 26.

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program  

Aranysakál akusztikus állományfelmérése

2016. február 4.

A vizsgált terület 4 pontján sakálhangokat (magányos sakál, sakálvokál, hosszú üvöltés) játszunk le megafonról. Rögzítjük a válaszok irányát, és megbecsüljük a válaszoló sakálok távolságát és számát.
Horváth Zoltán, Selyem József

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
  Nemzeti Tehetség Program  

2016. január 20.

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
  Nemzeti Tehetség Program  

1 napos üzemlátogatás

2015. december 10.

Kaposvári Egyetem Vadbiológiai és Etológiai Tanszék, Ragadozóökológiai Kutatócsoport
Ragadozó emlősök táplálkozásvizsgálata, a kutatás módszertana
Dr. Lanszki József, egyetemi tanár

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program

Mintaterületes kotorékfelmérés sávok mentén

 Egy sávon 3 tanuló és 1 vezető megy végig. GPS-el rögzítjük megtalált kotorék helyét, és leírjuk a jellemzőit.GPS-el rögzítjük a ragadozó emlősök jelenlétére utaló egyéb jeleket is.
Sávok középvonalának távolsága: 200 m, sávszélesség: 40 m, sávok száma: 15.
Horváth Zoltán, Selyem József

2016. február 26-27.

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program

2015. december 15,

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
A 10. sáv kezdőpontja  Átkelés egy égerlápon

2015. december 14,

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program
A 2. sáv kezdőpontja  

2015. december 11,

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program
A 3. sáv kezdőpontja

 

2015. december 5,

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
A csapat az 1. borzvárnál.  
  Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
  A 11-es sáv kezdőpontja
Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program

GPS-kezelés - Középrigóc, Vadbiológia tanterem

2015. október 19.  Vincze Lajos, Selyem József

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Program
  Nemzeti Tehetség Program
 
Nemzeti Tehetség Program

Bevezető előadás - Középrigóc, Vadbiológia tanterem

2015. október 15.

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Tehetség Program
Horváth Zoltán
A ragadozó emlősök és
etológiájuk

Selyem József
A felmérés programja

Cimlap

Támogató: Emberi Erőforrások Minisztériuma
Lebonyolító: Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 

 Tevekenysegnaplo

 

 

A projekt címe: Ragadozó emlősök állományának felmérése Barcs-Középrigóc környékén

Legalább 60 órás, tanórán kívüli, a választott szakmához kapcsolódó elméleti és gyakorlati ismereteket elmélyítő és bővítő komplex tehetségazonosító és tehetséggondozó program

Pályázati azonosító: NTP – SZTG – 15 – 0087

Kaposvári SZC Dráva Völgye Gimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma

Projekt vezetője: Selyem József - erdőmérnök, mérnök-tanár

Projektet segítő szakemberek, meghívott előadók

  • Ács Kornél - agrármérnök, vadgazda mérnök - Lábodi Vadászerdészet
  • Horváth Zoltán - vadgazda mérnök, természetvédelmi szakmérnök – tájegységvezető, DDNP Igazgatóság
  • Kemenszky Péter - vadgazda mérnök, vadgazd. szakmérnök - Somogy Megyei Vadászok Szövetsége fővadásza
  • Dr. Lanszki József egyetemi tanár - agrármérnök, természetvéd. szaküzemmérnök
  • Vincze Lajos – vadgazdamérnök - Rigóci Baráti Vt. vadászmestere

Partnerszervezetek

  • SEFAG Erdészeti és Faipari Zrt. Barcsi Erdészet
  • Rigóci Baráti Vadásztársaság
  • SEFAG Erdészeti és Faipari Zrt. Lábodi Vadászerdészet
  • Somogy Megyei Vadászok Szövetsége
  • Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság

Pályázatban részt vevő diákok

  • 10. erdészeti és vadgazdálkodási technikus osztály: 6 fő
  • 11. erdészeti és vadgazdálkodási technikus osztály: 12 fő

Cél

Erdészeti és vadgazdálkodási technikus tanulók tehetségfejlesztése ragadozó emlősök állományának felmérése során

Tevékenységek

  • Kotorékok felmérése közel 1000 ha-os területen: transzekt és teljes felvétel
  • Akusztikus állományfelmérés
  • Kotorékfoglalás vizsgálata
  • Fotócsapdák kihelyezése, felvételek kiértékelése
  • Nappali és éjszakai etológiai megfigyelések
  • Adatok, megfigyelések kiértékelése, következtetések levonása
  • Eredmények bemutatása