Erasmus

A projekt címe: Együtt tanulni, együtt fejlődni

Pályázati azonosító: 2024-1-HU01-KA122-SCH-000222159

Projektvezető: Riklikné Földvári Anna

Projekt időtartalma: 2024.09.01.-2025.11.30.

Pályázatban részt vevő tanárok 16 fő

Cél

  • Az oktatók tartalmi, módszertani és didaktikai munkájának optimalizálása érdekében új tanári módszerek elsajátítása, külföldi jó gyakorlat megismerése,
  • a kiutazók idegennyelvi kompetenciáinak fejlesztése,
  • az iskola nemzetközi kapcsolatainak bővítése.

Tevékenységek

  • Szakmai továbbképzések: 7 fő vesz részt Olaszországban, Ausztriában és Finnországban angol és német nyelvű módszertani tanfolyamon.
    A kollégák új , innovatív oktatási és szociális készségeket fejlesztő módszereket ismernek meg , amelyek elsajátításával hatékonyabb oktatási gyakorlatot tudnak majd munkájuk során megvalósítani. (mesterséges intelligencia és IKT eszközök használata, új tanulóközpontú tanítási módszerek, speciális tanítási módszerek, osztálytermi stratégiák az ASD-s és ADHD-s tanulók számára)

  • Szakmai látogatások: 3-3 fő látogat el Lengyelország, Írország és Észtország egy-egy középiskolájába.
    Fő célunk a különböző iskolarendszerek, az alkalmazott tanítási módszerek megismerése, a siker titkainak azonosítása. Az iskolavezetés számára fontos az oktatásirányítás és a partneriskolák menedzselésének megismerése.

Oktatói beszámoló

Erasmus+ továbbképzés, Firenze, 2024.09.23-09.28.

Projektalapú tanulás

Ila Viktória

A 2024-HU01-KA122-SCH-000222159 számú Erasmus+ tanári mobilitási program keretében 2024. szeptember 22-29 között volt alkalmam egy hetet eltölteni Firenze csodálatos városában. Ez iskolai szintű csoportos pályázat volt, amelynek megírásáért és a projekt vezetéséért köszönet Riklikné Földvári Anna kolleganőnek.

Az Erasmus+ Europass Teacher Academy „Projektalapú tanulás” kurzusán vettem részt szeptember 23-28 között, ami hatalmas élmény és egyúttal tanulságos szakmai tapasztalat is volt. A képzés célja az volt, hogy a projektalapú tanulás (PBL) elméleti és gyakorlati oldalát egyaránt megismertesse velünk, így átfogó képet kaptunk ennek a módszernek a lényegéről és alkalmazásáról. Az öt nap során több, gondosan megtervezett modult dolgoztunk fel, amelyek során szakértő oktatótól tanulhattuk meg a projektalapú tanulás alapelveit, módszertanát és az alkalmazásban rejlő lehetőségeket. Az oktató részletesen bemutatta, hogyan lehet a tanulók aktív bevonásával, kreativitásuk és problémamegoldó képességük fejlesztésével elérni, hogy az órák élménydúsabbak és motiválóbbak legyenek a számukra. Az elméleti tudás mellett számos interaktív gyakorlatot is végeztünk, ahol különféle valós projektfeladatokat dolgoztunk ki, majd értékeltük azokat.

A PBL egyik központi eleme a „4C-s” modell: a kritikus gondolkodás, a kommunikáció, a kollaboráció és a kreativitás fejlesztése, amelyek által a tanulók mélyebb és hasznosabb tudásra tesznek szert, emellett segítik őket abban, hogy aktívan, saját ötleteiket, véleményüket érvényesítve fejlődjenek. A kurzuson nagy hangsúlyt kapott a csapatmunka jelentősége is, amely lehetővé teszi a tanulók számára, hogy együtt, egymást támogatva érjék el a közös célokat. Külön foglalkoztunk a „driving question”, azaz a vezető/irányadó kérdés megalkotásával, amely a projekt fő irányvonalát adja meg, ösztönzi a tanulókat a kérdés megválaszolására és segíti őket a tanulás során releváns problémák megértésében és megoldásában.

A PBL alkalmazása azonban kihívásokkal is jár. Az időgazdálkodás és a tanulói önállóság megfelelő egyensúlyának megtalálása nem mindig egyszerű feladat, és a projekt célkitűzéseit is egyértelműen kell kommunikálni. A képzésen kidolgozott projektötletek során lehetőségünk volt megismerni ezeket a kihívásokat, és közben számos ötletet kaptunk a lehetséges végtermékek megvalósításához, legyen az egy vizuális bemutató, digitális tartalom, kutatási anyag, vagy akár egy kézzelfogható tárgy.

Az egyik legértékesebb tapasztalat az volt, hogy különböző országokból (Lengyelország, Horvátország, Németország) érkező kollegákkal dolgozhattunk együtt, akik mind egyedi nézőpontokat és tapasztalatokat hoztak a közös munkába. Az interkulturális kapcsolatok építése, a közös munka során megélt tapasztalatcsere mind hozzájárult ahhoz, hogy szélesebb látókörre tegyek szert, és új megoldásokat találjak a tanításban felmerülő kihívásokra.

Firenze gyönyörűséges városa, a reneszánsz bölcsője, tökéletes helyszínt biztosított a képzésnek. Az olasz város történelmi épületei, művészeti öröksége és hangulatos utcái inspiráló légkört teremtettek. Az Arno folyó partján tett séták és a város híres műemlékei, mint a Dóm vagy a Ponte Vecchio, mind hozzájárultak ahhoz, hogy a hét nem csupán szakmai, hanem személyes élményként is emlékezetes maradjon.

A kurzus részeként egy fél napos kiránduláson is részt vehettünk a festői szépségű Chianti borvidéken, amely különleges élmény volt a hét programjában. A látogatás lehetőséget adott arra, hogy közelebbről megismerjük Toszkána kultúráját, valamint betekintést nyerjünk a régió híres borászatának évszázados hagyományaiba. A helyszínen megismerkedtünk a borkészítés folyamataival, a szőlőtermesztés sajátosságaival, és kóstolót is kaptunk a helyi borokból, amelyek világszerte híresek jellegzetes ízvilágukról.

 

Az Erasmus+ Europass Teacher Academy kurzusa nemcsak elméleti és gyakorlati tudást adott át, hanem motivációt is nyújtott, hogy ezt a diákok számára izgalmas és fejlődést biztosító módszert alkalmazzam a jövőben. A projektalapú tanulás megismerése Firenzében nemcsak tudásomat bővítette, hanem új szemléletet is adott ahhoz, hogyan lehet a tanulás élményét valóban tanulóközpontúvá és emlékezetessé tenni.

Oktatói beszámoló

Erasmus+ továbbképzés, Róma, 2024.10.21.-10.26.

Harangozó Tünde

2024. október 21-26 között részt vettem az ERASMUS+ szervezésében Rómában egy továbbképzésen. A téma: A mesterséges intelligencia használata kritikus szemléletmóddal a (AI with Critical Thinking). Az előadó Dr. Christine Contrada az Amerikai Egyesült Államokból, a tizenhárom résztvevő pedig Lengyelországból (2 fő), Litvániából (4 fő), Németországból (1 fő), Szlovákiából (1 fő), Írországból (1 fő), Hollandiából (2 fő), Nagy Britanniából (1 fő) és Magyarországról (1 fő) érkezett. Érdekes volt megismerni a különböző iskolatípusokat, ahonnan a kollégák jöttek, valamint közösen ötletbörzében összefoglalni gondolatainkat.

Megismerkedtünk AI-t is használó különböző interaktív felületekkel és különböző feladatok kapcsán kipróbáltuk, hogy hogyan hasznosíthatjuk ezeket a tanításban, vagy a tanári munka megkönnyítésére, illetve, hogy milyen buktatói lehetnek. A téma érdekes, számomra nagyon sok újdonságot is rejtett.

Az órák 9:30-13:31 tartottak, a nap további része pedig szabad volt, így bőven jutott idő városnézésre. Érdemes tudni, hogy a turisták által kedvelt helyekre érdemes a belépőjegyet már utazás előtt online megvenni (én is így tettem), mert a helyszínen már nem lesz kapható.

Természetesen a jegy nélkül látogatható helyek és ide tartoznak a templomok, melyek szabadon látogathatók.

Róma gyönyörű, de zsúfoltabb, főleg a turista tömeg miatt, zajosabb és szemetesebb, mint azt hittem. Én főleg gyalogosan közlekedtem, de kipróbáltam a metrót is..

Összességében nagyon hasznos és élménydús tapasztalat volt, új ismereteket és barátokat is szereztem.